fbpx
Back To Top

Retail trends for 2020 – del 1

Kalenderen siger 2020, og et nyt årti kræver fornyet fokus. For hvordan bliver det nye mon – og hvad er det, som optager forbrugerne? Det gør vi dig en lille smule klogere på med følgende overblik over nogle af årets væsentligste tendenser, som kommer til at påvirke virksomheder og brands på tværs af brancher – også inden for retail.

Fra identitetsmarkør til handlingsanviser

Du er, hvad du putter i kurven. Ja, faktisk har forbrug og identitet aldrig været tættere forbundet. Spørger man forbrugerne direkte, så siger mere end halvdelen, at lighed mellem deres egne værdier og brandets ditto er afgørende for, hvorvidt de køber eller ej.

Forbrugerne vælger altså i stigende grad de brands til, som på forskellig vis bekræfter og hjælper dem med at tage konkret handling på deres overbevisninger.

The Other Bar

Det ansvarlige chokolade-brand The Other Bar giver mulighed for, at man kan støtte en god sag direkte fra forpakningen og derved bidrage aktivt til at gøres kakaoproduktionen mere bæredygtig og mindske global ulighed.

Artic Blue Resort

Det finske destilleri Artic Brands Group har opført et hotel, hvor gæster belønnes med rabatter alt efter graden af klimavenlige valg under deres besøg.

Fra klimasynd til aflad

Klima og miljø er for alvor kommet på agendaen hos forbrugerne. Hvor denne type ansvarlighed tidligere var forbeholdt ildsjæle, så er særligt klimaforandringerne noget som i dag optager langt de fleste forbrugere. Det er således kun hver 10. dansker, der ikke bekymrer sig omkring klimaet.

Resten ønsker handling, og de har en forventning om, at brands går forrest – også selvom at de ikke nødvendigvis er 100% klimavenlige i hele deres værdikæde. Forbrugerne forventer så omvendt, at brands som modsvar udvikler nye produkter og servicekoncepter, som giver dem aflad og retfærdiggør, at de bevidste forbrugere fortsat kan købe dem.

The Body Shop

Det verdensomspændende skønhedsbrand The Body Shop har udarbejdet et butikskoncept, hvor de har et aktivistisk hjørne i deres butikker. Her kan kunderne skabe deres egne klimaløfter, genanvende og genopfylde produkter samt lære om brandets egen kamp for et bedre klima.

The Fly Resposibly

Som hjælp til selvhjælp udviklede KLM ”The Fly Resposibly” sidste år, hvor de fokuserede på at give de rejsende et klimavenligt alternativ i form af togrejser og samtidig anbefalede de kunderne at pakke mindre og vælge Co2 kompensation, hvis muligt.

Doconomy

Den svenske fin-tech-virksomhed Doconomy har skabt en betalingsløsning og tilhørende app i samarbejde med Mastercard. Løsningen gør det muligt for forbrugerne at spore den Co2-udledning, som er forbundet med deres forbrug – og på den måde øge bevidstheden om deres klimaaftryk.

Fra fællesskaber til interessegrupper

Det er ikke kun klodens klima, som betyder noget for forbrugerne. Klimaet mellem os mennesker er også noget, som bekymrer – særligt klimaet i den digitale verden af online fællesskaber og sociale medie-platforme. Her oplever flere nemlig, at ligegyldig reklame, uvedkommende bekendtskaber og fake news i stigende grad forurener det, som var den oprindelige intention med at være forbundet med hinanden, nemlig værdifulde forbindelser. Således søger flere og flere mod mindre og mere intime digitale miljøer og fællesskaber, der er centreret omkring interesser, hobbyer og sågar brands.

The Night Feed

En social tjeneste for nybagte mødre, der er vågne og ammer i de sene nattetimer. Her kan de være i dialog med andre i samme situation, og få inspiration og gode råd.

You Are Not Alone

Et CSR-projekt faciliteret af Sprite, hvor unge kan mødes i en række forskellige online fora på tjenesten Reddit. Her kan unge i fællesskab, og sammen med en række influencers, diskutere nogle af de udfordringer og problemstillinger, som man kan opleve i de formative år.

Det var et kort udpluk af nogle af de trends vi kommer til at opleve i 2020.

Men der sker også en del på området for butiksindretning, og det kan du glæde dig til at læse mere om i næste ’Nyt fra Gården’.