fbpx
Back To Top

Klasselotteriet går mod strømmen på spilmarkedet med en brand platform, der ikke handler om at jage den store gevinst

I slutningen af 2020 valgte Klasselotteriet Republica som leadbureau efter en større pitch-runde blandt 25 danske reklamebureauer. En af grundene til valget var den strategiske indsigt, den kreative ide og en udførlig plan for, hvordan Klasselotteriet skulle komme fra en skønhedskonkurrence, som en pitch-proces ofte er, til en solid brand platform og tilhørende eksekvering.

Et ankerpunkt i strategien for den nye positionering af Klasselotteriet har været at få defineret og udtrykt lige præcis den personlighed og brand egenskab, der gør Klasselotteriet anderledes end de mange danske og udenlandske spiludbydere. Branchen er karakteriseret af et støt voksende væld af udbydere, der mere eller mindre kommunikerer det samme i en af de kategorier, der kommunikerer allermest og dominerer mediebilledet. På det område er Klasselotteriet anderledes med en historie, der går tilbage til 1753 og en tilgang til lotterispil, der handler mere om at være i øjenhøjde med kunderne end at love guld og grønne skove. Undervejs i historien har prominente folk som H.C. Andersen (der udover at skrive var spillelysten) fået en bedre hverdag med gevinster fra Klasselotteriet, og også flere store danske erhvervseventyr er skudt i gang på kapital vundet i Klasselotteriet. Der er med andre ord mange positive og involverende fortællinger at bygge på fra de seneste 250 år, men det afgørende for Klasselotteriets fremtid er, hvordan man kan fremstå relevant i den nuværende samtid og de kommende år.

Derfor har Republica udført et grundigt strategiarbejde og med betragtninger fra Klasselotteriets historie og DNA, den ændrede markedssituation, kundernes adfærd og ønsker samt forventninger til fremtiden, har vi udviklet en ny brand platform, der tager afsæt i, at Klasselotteriet er ’En indsats værd’.

En indsats værd

Med den nye brand platform viser Klasselotteriet, at de forstår deres kunder, som er personer, der har opnået ting her i livet gennem en målrettet indsats. Uanset om det handler om deres faglige virke, deres sociale status, deres personlige bedrifter eller noget helt fjerde. Kunderne – og de fleste danskere – deler opfattelsen af, at meget få ting her i livet kommer af sig selv. De fleste gode resultater kræver en indsats. Og derfor er det ofte en indsats værd at gøre noget for at nå sine mål. Præcis ligesom det altid er en indsats værd at spille Klasselotteriet. For hvis ikke man vinder, går pengene ubeskåret til gode formål.

Som Terese Johannesen, marketingdirektør hos Klasselotteriet siger: ”Den nye brandplatform har fået et meget enkelt udtryk, og platformen hylder alle dem, der hver dag gør en indsats. Vi sætter sådan set bare strøm til det formål, Klasselotteriet altid har haft. Siden starten i 1753 har Klasselotteriet taget stort samfundsansvar, og vi bidrager årligt med ca. 100 mio. kr. til udlodningsmidlerne, som støtter dansk kultur og foreningslivet. Så selv om du ikke vinder, når du spiller, så er indsatsen virkelig noget værd for alle dem, der får glæde af udlodningsmidlerne.”

Samtidig bygger indsigten bag den nye brand platform på det faktum, at de fleste danskere faktisk er godt tilfredse med deres tilværelse. Vi kommer som nation konsekvent ud som et lykkeligt folkefærd i forskellige målinger, hvilket blandt andet betyder, at vi ikke går og drømmer om at forandre vores liv fundamentalt. De fleste kunne godt bruge lidt mere overskud i hverdagen, men det grundlæggende livssyn omkring lykke, hænger fint sammen med forestillingen om, at gode ting ikke af sig selv dumper ned i turbanen.

På den måde er formålet med den nye kampagne ikke at lave endnu en reklamekampagne eller endnu et reklameunivers. Det her handler mere om at skabe og synliggøre reel værdi. Både i livet, når anstrengelserne har været det hele værd – og i lotteriet, hvor man enten vinder eller bidrager til at gøre noget godt gennem udlodningsmidlerne.

En kreativ idé, der virker på tværs af medier

Den nye brandplatform lanceres via et kreativt univers, der går på tværs af tv, outdoor og digitale kanaler, bl.a. Facebook og YouTube. Til filmproduktionen er Oscar-vinderen Anders Walter instruktør.

Den første film i rækken kan du se herover