fbpx
Back To Top

Danskerne er vilde med Scan & Betal!

Del 2 af Scan & Betal – Køb ind i dit eget tempo:

 

Kampagnen, kort opsummeret

Scan & Betal er en innovativ funktion i Coops app, der har dokumenteret effekt på forretningen. For når man handler med den i Coops butikker, så øges både kundeoplevelse og frekvens. Men udfordringen har indtil videre været, at for få brugte Scan & Betal. Måske fordi vi er vanedyr, selvom vi kan spare tid med Scan & Betal – noget alle gerne vil have mere af.

 

Vi var klar over, at Scan & Betal havde et uforløst potentiale. Undersøgelser viste, at 53% af forbrugerne ønskede sig faktisk et hurtigere indkøb. Og blandt de danskere der tilmed havde prøvet Scan & Betal i app’en – var tilfredsheden høj og hele 93% ville faktisk bruge den igen. Med andre ord blev udfordringen hurtigt formuleret omkring at få flere til at prøve Scan & Betal, for så skal oplevelsen nok gøre resten.

 

Vi udarbejdede en flersporet kampagne, hvor vi med bl.a. film, influenter samt butiks- og medarbejderaktivering iscenesatte Scan & Betal, som noget man burde prøve, fordi det er en stor hjælp i en travl og tætpakket hverdag. Kampagnen blev distribueret med både bredde og dybde til eksisterende Coop-medlemmer, der endnu ikke havde prøvet Scan & Betal, medlemmer der havde og helt nye brugere.

Se de stærke resultater, der giver lyst til en boogie.

Forbrugerne kunne tilmed lide, hvad de så. Kampagnens ’hero’-film fik således en score på hele 78 – målt på, hvor seværdig filmen opleves at være. Den danske tv-norm ligger på 50. Og hele 30% ville faktisk gerne se filmen igen, hvis de kunne. De fine resultater har formået at indplacere kampagnens hovedfilm som den bedste performende reklamefilm, der indtil nu er testet hos Coop. Filmen er tilmed kommet i Top-20 over de bedste reklamefilm i Danmark. Stærkt af en film indenfor dagligvarebranchen, der traditionelt har svært ved at skabe høj liking hos de danske forbrugerne.

 

Men en ting er om folk kan lide kampagneelementerne. Noget andet er, hvordan effekten er. Og her fortsatte de fornemme resultater, for antallet af Scan & Betal’-transaktioner på tværs af Coops butikker fik en stigning på hele 185% – fra knap 1,4% til 4%. Og undervejs i kampagnen lykkedes det endda Kvickly at nå deres årsmålsætning for 2020 – og det endda med en fornem stigning på 35%.

 

De fine resultater betød, at vi i stor stil indfriede kampagnes målsætninger om at skabe kendskab til ’Scan & Betal’, og tilmed få flere til at benytte sig af løsningen. Faktisk endte kampagnen med at have en ROI på 2,7. Så, ”Yessir, this campaign could boogie!”