Back To Top

Republica Labs

  /  Blog   /  Republica Labs

Prisscanneren er kundens vej til favoritprodukterne

Vi har som forbrugere i dag flere værktøjer til rådighed end nogensinde. Vi bruger apps, får push-beskeder fra Coop App’en, klikker på tilbud på onlinebannere og læser digitale tilbudsaviser. Vi følger måske endda udvalgte kæder og butikker på de sociale medier og modtager e-mails med tilbud.

Alle disse platforme viser netop også vores brede behov og forskellige ønsker til kommunikation fra brands. Vi ønsker slet og ret selv at vælge præcist de medier, som passer os bedst.

 

Mangler vi nogle forbrugere?

En ting som de fleste kanaler har tilfælles er, at de kun i nogen grad eller slet ikke er personaliserede.

I forbindelse med vores strategiske arbejde med Coop er der flere gange kommet en idé op med, at den 100% personaliserede tilbudsvisning netop må være den, hvor vi forbrugere selv vælger de varer, vi ønsker at se.

Den personaliserede tilbudsvisning giver ikke mulighed for at inspirere med andre varer, men hvis det enkelte tilbud vil kunne skabe en øget kundestrøm, kunne der være basis for at kurvestørrelsen kan øges i butikken.

Forestil dig følgende kunderejse:

Peter er enormt glad for 365 Minirisk flyende håndsæbe, og hver gang den er på tilbud, køber han stort ind for at ”have på lager”. Han ønsker ikke at ”grave” tilbudsavisen igennem hver uge, men ønsker blot at blive notificeret, når varen er på tilbud.

Med afsæt i dette tænkte eksempel afdækkede vi muligheder for en løsning med præcis den beskrevne funktionalitet – og som samtidig ikke måtte erstatte andre allerede eksisterende løsninger.

Løsningen blev ”RetailAgent”, som er en prototype app, der oplyser forbrugerne om, hvornår der er er tilbud på deres favoritprodukter.

Ideen er simpel: Du scanner blot dine favoritprodukter og så får du en notifikation på din telefon ugen før, der er tilbud på de ønskede varer.

Se her hvordan:

 

Hvad er mulighederne på længere sigt?

Selvfølgelig vil det være interessant for både butikskæder, og producenter af forskellige mærkevarer at få indsigt i, hvor mange forbrugere der har scannet deres varer i forskellige produktkategorier. Hvilke landsdele og byer scanner mest? Hvor scanner forbrugerne varerne? (hjemme eller i butikken) osv.

Funktionaliteten i ”RetailAgent” har flere interessante perspektiver. Dels kan den tilføje en dimension til beslutningen om, hvornår en given vare sættes til salg. Dels kan den tilføje en dimension til beslutningen om, hvornår en given vare sættes til salg. Dels kan der skabes indsigter ifm. udrulning og lancering af nyheder, for eksempel hvor lang tid går der, før forbrugerne tager et produkt til sig som en ”favorit”. Og der kan være interessante indsigter at hente ved at teste forskellige prispunkter og undersøge, hvor lang tid man vil vente på et tilbud. Blot for at nævne et par af perspektiverne.

 

Vil du prøve den?

Har du lyst til at prøve ”RetailAgent” scanneren?  Skriv en e-mail til smn@republica.dk med dit Apple-ID, så får du tilsendt instruktion i, hvordan du kommer i gang.
Send også meget gerne input med dine oplevelser til samme adresse.
Og husk: Det er en prototype 😉